FAQ

Hur vet jag vilken storlek en möbel har?

Alla produktmått står i detaljsektionen på våra produktsidor.  Dessa mäts alltid från yttersta punkten på varan.

Det kan vara bra att mäta utrymmet där möbeln ska stå för att säkerställa att den passar. Glöm heller inte att kontrollera att den passar genom hallar och dörröppningar; våra leveransförare är bra på att jobba med trånga utrymmen men det finns gränser för vad de kan göra.

Om du behöver ett specifikt mått som inte står online, vänligen kontakta oss så kan vi ge dig mer information.

Kan jag få tillverkat möbler med mitt eget tyg?

Tyvärr, vi levererar bara produkter i de ytbehandlingar och material som ses på hemsidan. Vi uppdaterar dock regelbundet våra kollektioner, så håll ögonen öppna för våra sortimentstillägg eller registrera dig till vårt nyhetsbrev här, så får du höra om nya eller uppdaterade kollektioner först av alla.

Kan jag få prov på era tyger?

Självklart. Vi skickar gärna gratis tygprov för alla kollektioner som fångar ditt intresse. Skicka oss bara ett meddelande nedan för att berätta vilken kollektion och tyg, eller tyger, du vill ha.

Hur kan jag få veta mer om produktens kvalitet?

Vi har strikta kvalitetskontroller vid varje produktionsstadium för att säkerställa att våra produkter skapas enligt högsta standard.

Vi försöker göra produktsidan för varje kollektion så användbar och informativ som möjligt.  Under sektionen Detaljer hittar du information om dimensioner, vikt, material som används, ytbehandlingar, tyg och fyllning. Där det är relevant ger vi även en indikation på komfortnivån. På våra produktsidor beskrivs också vilken hantverkare eller verkstad som har tillverkat kollektionen, eftersom allt vi säljer är handgjort.

Om du fortfarande har obesvarade frågor efter att ha läst produktsidorna, är vår Kundtjänst alltid redo att hjälpa. De älskar att prata om allt som har med möbler att göra, så tveka inte att skicka ett meddelande till oss.

Vad kostar era möbler?

Priserna på alla våra produkter finns på varje produktsida, precis bredvid huvudbilderna. Leverans till Storstockholm ingår i priset.

Kan jag anpassa en produkt?

Vi erbjuder tyvärr inte anpassning på någon av våra produkter förutom alternativen för tyger och ben som uppges på produktsidan.

Kan jag få en pantonefärg för en produkt?

Vi erbjuder för närvarande inte pantoneprover för våra produkter. Vi kan skicka tygprover för våra stoppade möbler.

Vad är ett slitagetest?

Många av våra tygprov kommer med ett slitagetest, så kallat rub count, som indikerar tygets hållbarhet.  Ju högre värdet är, desto mer slitstarkt är tyget.

Testet innebär en fram- och tillbaka-rörelse som tillämpar friktion för att simulera slitage som kommer från normal användning av ett stoppat säte. Ett värde på 10 000 eller högre är lämpligt för användning i hemmiljö.

Ingår någon garanti med mitt köp?

Tillverkarens garanti täcker defekter i material och utförande i ett år från fraktdatumet. Vi skickar en ersättningsdel till dig. Observera att garantier inte kan överföras och inte gäller varor som sålts vidare. För att garantin ska gälla måste produkterna ha använts för deras avsedda ändamål genom normal användning. Fel som härrör från försumlighet, missbruk, olyckor, onormalt slitage eller om de används för kommersiella ändamål, inklusive både kort- och långsiktiga hyreslägenheter, omfattas inte av garantin.

Har ni ett showroom som jag kan besöka?

För tillfället finns vi endast online. Genom att undvika omkostnaderna som ett showroom innebär kan vi hålla våra priser nere.

Med det sagt arrangerar vi evenemang under året där vi visar upp våra senaste och mest populära möbler. Registrera dig med din e-postadress för att höra om våra evenemang först av alla.

Vem designar era möbler?

Vi designar våra möbler i samarbete med våra experthantverkare runt om i världen. Vi har ett mycket nära förhållande med en handfull fantastiska möbeltillverkare i Nordeuropa som gör möbler med traditionella tekniker.

Hemsida

Vad kan jag göra om jag upptäcker ett problem på hemsidan?

Först och främst beklagar vi om du stöter på ett problem eller felmeddelande på Made by Lofts hemsida. Kontakta vår kundtjänst så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

Jag har en pressförfrågan, vem kan jag kontakta?

För all press, reklam, produktlån och kommersiella förfrågningar är det bäst att kontakta press@madebyloft.se

Har ni en livechatt?

Ja, du kan skicka ett meddelande till oss på vår Facebook-sida för att få dina frågor besvarade så fort som möjligt.

Vårt kundtjänstteam är normalt tillgängliga på chatten mellan klockan 09:00 och 17:00 måndag till fredag.

Jag är designer, kan jag jobba med er?

Vi hör jättegärna från dig, skicka in dina mönster till oss så kontaktar vi dig.

Betalning

Hur kan jag betala?

Du kan betala för din beställning med Visa, Mastercard och American Express.

Kan jag betala en insättning eller via avbetalningar?

Vi tar full betalning vid beställning.

Genom att göra en enda betalning i förskott hjälper det oss att hålla våra administrationskostnader nere.  Detta gör att vi kan fortsätta erbjuda våra kunder de bästa priserna för möbler av hög kvalitet.

Min beställning gick inte igenom. Vad kan jag göra?

Vi beklagar att du har problem med att lägga en beställning.

Skicka vänligen ett meddelande till oss så hjälper vi dig gärna.

Kan jag få en momsfaktura?

Självklart. Detta får du omedelbart i din bekräftelsemail. Kontakta vår kundtjänst om du vill göra ändringar på fakturan.

Leverans

Hur fungerar leveransen?

Alla beställningar, oavsett storlek, levereras gratis till din ytterdörr i Storstockholm. Du kan välja en uppgradering för rumsleverans mot en extra kostnad.

När din beställning är klar kommer vår leveranspartner kontakta dig för att bestämma ett leveransdatum som passar dig.

Levererar ni utanför Sverige?

Vi arrangerar för närvarande inte leveranser utomlands. Vi levererar dock gärna till ett fraktbolag baserat i Sverige åt dig, så att du kan ordna leveransen själv.

Hämtar ni mina gamla möbler?

Vi erbjuder inte avhämtning av gamla möbler såvida det inte är genom en särskild kampanj.

Hur mycket kostar leveransen?

Alla beställningar, oavsett storlek, levereras gratis till din ytterdörr i Storstockholm. Du kan välja en uppgradering för rumsleverans.

Kan min beställning påskyndas efter att jag beställt?

Vi kan inte ändra våra annonserade leveransdatum eftersom dessa är baserade på vår leverantörs tillverkningstid.

Även om det inte är ovanligt att möbler blir färdiga i förväg kan vi inte garantera något angående detta.

Hur lång tid tar leveransen?

Vanligtvis runt 2-6 veckor. Leveranstider kan variera för alla våra produkter och kan ses för varje produkt på våra enskilda produktsidor på vår hemsida.

Vad kan jag göra om min fastighet är svårtillgänglig?

Om det är problem med din fastighets tillgänglighet eller om den ligger i ett landsbygdsområde är det inte alltid möjligt för vår leveranspartner att komma fram till din fastighet.

Om du behöver ett mindre fordon för att möjliggöra leverans kan du kontakta vår kundtjänst.

Kan jag ändra min leveransadress efter att jag har beställt?

Självklart! Kontakta oss bara så uppdaterar vi dina uppgifter. Detta kan du göra när som helst fram till 48 timmar innan vi skickar ut din(a) vara(or) för leverans. Om dina varor redan har skickats är det normalt inte möjligt att ändra leveransadress och du kan komma att debiteras för att ordna omleverans.

Efter köp

Orderstatus

Hur kan jag begära att ett bekräftelsemail skickas igen?

Dessa e-postmeddelanden ska skickas automatiskt, vi beklagar om du inte mottagit det. Om du kan skicka oss ett meddelande med ditt fullständiga namn och beställningsuppgifter kan vi skicka bekräftelsen igen.

Det kan vara bra att veta att våra e-postmeddelanden ibland fastnar i skräppostfiltret, så kontrollera din skräppostmapp eller lägg till order@madebyloft.se som pålitlig avsändare.

Det har gått längre tid än den angivna ledtiden, vad kan jag göra?

Först och främst beklagar vi att det tagit längre tid än normalt. Vi samarbetar tätt med våra tillverkare för att minska ledtiderna och för att undvika förseningar. Ibland uppstår förseningar men vi ser till att meddela dig om dem så snart vi får veta det.

Om du har väntat längre än du borde och du inte har hört från oss eller våra leveranspartners ber vi dig vänligen kontakta oss.

Jag har blivit kontaktad angående en produktionsfördröjning, vad innebär det?

Med tanke på att alla våra produkter är handgjorda av hantverkare och verkstäder, kan förseningar ibland uppstå. Vi kan bara beklaga att förseningarna uppstått och försäkra dig om att vi kommer hålla dig uppdaterad om din beställning.

Avbeställningar

Jag har ändrat mig angående möbeln som jag beställt, kan jag avbeställa?

Vi beklagar att du vill avbryta din beställning men vi förstår att omständigheterna kan förändras.

För mer information kan du läsa i vår retursektion.

Hur lång tid tar det att få min återbetalning?

Om du väntar på en återbetalning för en vara du inte längre vill ha, eller en vara som du skickat tillbaka, återbetalar vi beloppet till betalningsmetoden du ursprungligen använde.

Vi skickar ett e-postmeddelande som bekräftar detta när det blivit åtgärdat och hur lång tid det tar innan du får detta beror på betalningsmetoden.

Om du har betalat med kort kommer återbetalningen ta upp till 5 arbetsdagar beroende på din kortleverantör.

Observera att vi endast kan återbetala dig för en returnerad vara när vi har hämtat varan från dig.

Kan ni betala ut min återbetalning till ett annat kredit-/betalkort?

Nej, det är tyvärr inte något vi har möjlighet att göra.

Leverans

Kommer jag behöva hjälpa chauffören bära in möblerna i mitt hem?

Det beror på vilket fraktalternativ du valt när du köpte varan. Om det är en uppgraderad premiumleverans, så nej.

Vår standardleverans är till din byggnads ytterdörr.  Om du bor i ett hus innebär det husets ytterdörr. Om du bor i lägenhet innebär det porten i byggnaden där du bor. Varan kommer överlämnas av en leveransperson och kommer levereras i sin förpackning som du sedan själv ser till att göra dig av med. Vi kan tyvärr inte hantera trapport med vår standardleveransutrustning. Om din ytterdörr endast nås via trappor ställer vi möbeln så nära som möjligt eller i ditt garage.

Om du föredrar att vårt leveransteam levererar dina nya möbler uppför trappor och/eller in i ditt hem, välj vänligen ett uppgraderat fraktalternativ i kassan. Premium leveransservice inklusive leverans till valfritt rum.

Kan jag tillhandahålla ytterligare leveransanvisningar?

Om du har särskilda instruktioner om din leverans, till exempel om du bor vid slutet av en lång väg eller har flera ingångar till fastigheten, kan det vara bra att ge förarna ytterligare detaljer.

Skicka gärna ett meddelande till oss så ser vi till att göra dessa ändringar för dig.

Hur kan jag spåra min beställning?

När det nått leveransstadiet kan du spåra din vara via vår leveranspartners hemsida. Informationen kommer att skickas till dig via e-post.

Hur kan jag boka ett datum?

Vår leveranspartner kommer kontakta dig för att bestämma ett leveransdatum när varan är redo att skickas.

Kan jag ändra min leverans när vi bokat datum?

Om du vill ändra leveransadressen, vänligen kontakta vår kundtjänst innan varan skickas till dig (inom 48 timmar efter beställningen). Om din beställning redan är på väg till dig kan det innebära en omdirigeringsavgift.

När får jag veta mitt leveransfönster?

Vår leveranspartner kommer att kontakta dig för att bestämma ett leveransdatum som passar dig. Om ni bestämmer ett datum och dina planer ändras är det inget problem, bara meddela oss på förhand.

Min leverans anlände inte när den skulle, hur kan jag spåra den?

Vi beklagar om leveransen inte gick som den skulle. För att ordna detta så snart som möjligt kan du skicka oss ett meddelande så undersöker vi ärendet.

Jag är inte redo för att ta emot leveransen än, vad kan jag göra?

Vi beklagar att du inte är helt redo för att ta emot din leverans.

Vi kan försena leveransen med högst en vecka utan extra kostnad när det kommit in till oss. Vår leveranspartner kan förvara det åt dig mot extra kostnad.

Våra begränsade lagringsutrymmen innebär att vi inte kan ha ett lager under längre tid, så var noga med att skriva ner det angivna leveransdatumet.

Efter leverans

Min beställning stämmer inte helt, hur kan jag returnera den?

Om din beställning av någon anledning inte stämmer helt, meddela oss detta så snart du kan. Vi har en 14 dagars fri returpolicy.  Efter perioden på 14 dagar kommer du inte kunna returnera varan men innan dess hämtar vi gärna varan och återbetalar dina pengar.

Om du är osäker på varan när den levereras ber vi dig behålla förpackningen och packa om den så gott du kan innan vi hämtar varan. Om varan har monterats rekommenderar vi att du demonterar den innan vi hämtar den, eftersom vårt team inte alltid har möjlighet för att transportera monterade varor. För att upprätta en retur skickar du ett e-postmeddelande till oss genom att trycka på knappen nedan, så kontaktar vi dig för att arrangera en retur.

Jag har mottagit fel vara, vad kan jag göra?

Vi beklagar att du mottagit fel vara. Kontakta vänligen vår kundtjänst så undersöker vi detta åt dig.

Skicka om möjligt bilder på den felaktiga varan du mottagit och eventuella paketmärkningar så att vi snabbt kan lösa problemet.

Min vara var skadad vid leverans, vad kan jag göra?

Vi beklagar att din vara levererades skadad, vi tar kvalitetskontroll på högsta allvar och försöker kontinuerligt förbättra vår produkt- och förpackningskvalitet. Vi hämtar och ersätter gärna varan för dig så fort vi kan. Skicka vänligen en bild på skadan.

Jag har fått min nya soffa och benen saknas, vad kan jag göra?

Oroa dig inte, våra leverantörer kan ha gömt dem för att skydda varan under transport.  På de flesta av våra soffor hittar du längst ner ett fack med dragkedja där benen säkert placerats.

Kommer leveransteamet demontera mina felaktiga varor vid avhämtning?

Leveransteamet kommer inte alltid kunna hämta en fullt monterad vara från din egendom, så det är bäst att demontera varan för att undvika en ombokning av avhämtningen.